Kist Ameliyatı Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Vücudun herhangi bir noktasında meydana gelebilen kistler içi sıvı dolu keselerdir ve normal dokudan bağımsız olarak, hücrelerin anormal olarak birikmesi sonucu sıvı kanalının tıkanması ile meydana gelmektedirler. Kistler, içlerinin sıvı dolu olmasından ötürü bulundukları bölgede sinire baskı yaparak genelde ağrıya neden olurlar.

Kistlerin ilaç ile tedavisi edilememesi durumunda tedavi için cerrahi girişime baş vurulmaktadır. Kistlerin cerrahi yöntem ile dokudan çıkartılmalarını kist ameliyatı olarak adlandırmaktayız.

Kist Ameliyatı Öncesi

Kist ameliyatı öncesinde hastaya ağrı hissi yaşamaması için lokal veya genel anestezi uygulanmaktadır. Kist ameliyatından önce hastanın dikkat etmesi gereken bazı prosedürler ise aşağıdaki gibi olmaktadır:

• Hasta ameliyattan bir gece önce hastaneye yatmalıdır.
  • Ameliyat önceki gece herhangi bir şey yiyip içilmemelidir.
  • Doktor tarafından önerilmiş olan ilaçlar alınmalıdır.
  • Ameliyattan bir hafta önce sigara kullanımı bırakılmalıdır.

Kist Ameliyatı Çeşitleri

Kist ameliyatları yumurtalık kisti, idrar kesesi kisti, hipofiz kisti, arpacık kisti, pankreas kisti, kemik kisti ve topuk kistlerine uygulanmaktadır. Çoğunlukla laparoskopi ile gerçekleştirilebilmekte olup, ameliyat süresi ise kistin bulunduğu bölgeye ve büyüklüğüne göre değişiklik göstermektedir.

Kist Ameliyatı Sonrası

Kist ameliyatının ardından hasta öncelikle dinlenme odasında 1-2 saat kadar bekletilmektedir. Değerleri normalde döndüğünde ise hasta servis odasına alınır. Kist ameliyatından sonra hastanede kalış süresi bir ya da iki gün olmaktadır. Bu sürede her saat başı hastanın tansiyonu ve ateşi ölçülerek kontrol edilmektedir.

Kapalı yani laparoskopik cerrahi ile gerçekleştirilen kist ameliyatları hastanın iyileşme sürecini olumlu yönde etkilemektedir. Karında geniş bir kesi açılması yerine minimal kesilerle tamamlanan kapalı teknik ameliyat, hastanın iyileşme sürecini hem hızlandırmakta hem de daha ağrısız geçmesini sağlamaktadır.

Laparoskopik kist ameliyatı sonrasında hastaların dikkat etmesi gereken prosedörler ise şu şekilde sıralanmaktadır:

• Ağrılar hafif olsa da basit görülerek doktorun önerdiği ağrı kesicilerin dışına çıkılmamalıdır.
  • Titreme, gaz çıkaramama, mide bulantısı gibi semptomların görünmesi halinde doktora baş vurulmalıdır.
  • Ameliyat sonrasında beslenme uzman kontrolünde olmalıdır.
  • Tam iyileşme sağlanana kadar cinsel ilişkiye ara verilmelidir.