Meme Kanseri Tedavisinde Mutlaka Bilmeniz Gerekenler

Meme kanseri, meme dokusunda süt bezleri ve süt kanallarının herhangi bir bölgesinde gücrelerin kontrolsüz bir biçimde artması sonucu oluşmaktadır. Meme kanseri özellikle ekren evlerinde teşhis edildiği takdirde tamamen tedavi edilebilme şansı olan bir hatsalıktır. Bu nedenle kadınların meme kanseri konusunda bilinçli olmaları oldukça önemlidir.

Meme kanserinin 20'li yaşlarda görülme olasılığı düşüktür. 40 ile 50 yaş sonrası ise meme kanseri için risk grubunu oluşturmaktadır. Her kadın 20 yaşından itibaren kendi meme muayenesini yapmalıdır. 40 yaşına kadar 3 yılda bir 40 yaşından sonra ise her yıl doktor muayenesi olunması gerekmektedir.

Meme Kanseri Tedavisi Öncesi

Memede ele gelen her kitle meme kanseri belirtisi olmamaktadır.

Fibrokistik yapıdaki memede genelde basit kistler görülmektedir. Bu kistler tespit edildiğinde daha çok elin altından kayan ve sınırları net bir şekilde belli olan kistlerdir. Meme kanseri şüphesi daha çok kenarları düzensiz ve pütürlü olan ve kısa sürede oluşup büyüyen kistlere karşı duyumaktadır.

Meme kanserinin teşhis edilmesi durumunda meme kanseri tedavisi öncesinde hastanın uyması gereken bazı sağlık önlemleri bulunmaktadır. Bunların başında ameliyattan bir hafta kadar önce sigara ve alkolü bırakmak, asprin gibi kan sulandırıcı ilaçlardan kaçınmak, ameliyattan en az 6-8 kadar saat önce yiyecek ve içecek tüketimini bırakmak, ameliyattan önceki akşam sindirmesi kolay gıdalar yemek gibi davranışlar yer almaktadır. Ayrıca hasta, ameliyattan önce kilo vermek amaçlı diyetler yapmamalıdır.

Ameliyattan sonraki birkaç gün banyo yapmak mümkün olmayacağı için hastanın rahatlaması için ameliyattan önce banyo yapması önerilmektedir.

Meme Kanseri Tedavisi Yöntemleri

Meme kanserinin standart tedavi yöntemleri aşağıdaki gibidir:,

Cerrahi tedavi: Meme kanseri tedavisine kanserli dokunun cerrahi olarak çıkartılması ile başlanır. Bu işlem memenin alınmadan korunmasına yönelik ve memenin tümünün alınmasına yönelik olmak üzere iki türde olabilmektedir. Memenin tümünün alınması durumunda plastik cerrahi teknikler ile memenin yeniden inşası mümkün olmaktadır.

Işın tedavisi: Diğer adı radyoterapi olan ışın tedavisi, X-ışınlarının meme bölgesine ve koltuk altına uygulanması işlemidir. Radyoterapinin yan etkileri arasında halsizlik, memede şişme ve ağrı hissi, deride hassasiyet gibi semptomlar bulunmaktadır. Bu yan etkiler zamanla(yaklaşık bir yıl) kendiliğinden kaybolmaktadırlar.

Kemoterapi: İlaç tedavisi anlamına gelen kemoterapi, kanser hücrelerini öldürücü özellikteki ilaçlarla uygulanan tedavi anlamına gelmektedir. Bazı vakalarda cerrahi tedaviye ek olarak, ilaç tedavisi de uygulanabilmektedir. İlaç tedavisine yanı zamanda kişide kansere dair bir belirti kalmamış olsa bile koruyucu önlem olarak başvurulabilmektedir.

Hormon Tedavisi: Bazı meme kanseri hücreleri, östrojen hormonuna karşı duyarlı olmaktadırlar. Östrojen hormonunun bu kanser hücrelerinin büyümesine neden olduğu durumlarda hastaya hormon tedavisi uygulanarak östrojenin etkisi azaltılır ve kanserin gelişmesi önlenir.

Meme Kanseri Tedavisi Sonrası

Kişinin ideal kilosunda olması ve dengeli beslenmesi meme kanserini önlemek için alınabilecek önlemler arasında ilk sırada gelmektedir. Yapılan araştırmalara göre beslenme kanser tedavisi üzerinde %30-40 oranında etkili olmaktadır. Meme kanseri tedavisi olan hastaların kilo alması durumunda nüks riski artmaktadır.

Meme kanseri tedavisi sonrasında dikkat edilmesi gereken hususlardan biri de egzersizdir. Egzersiz yapmak yorgunluk ve zayıflığı gidererek kişinin normal hayata dönüş sürecini hızlandırmakta ve kişinin kendisini iyi hissetmesine katkı sağlamaktadır.