Yandex

Obezite Nedir?

Obezite aşırı yağ artımıyla ortaya çıkan, çevresel etkilerle tetiklenen, genetik zeminli, kronik bir hastalıktır.Obezite ya da halk arasında bilinen adıyla şişmanlık, vücutta fazla miktarda yağ birikmesi sonucu ortaya çıkan ve mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır. Obezite, besinlerle alınan enerji miktarının, metabolizma ve fizik aktivite ile tüketilen enerji miktarını aştığı durumda ortaya çıkar. Obezite, insan vücudunda kalp ve damar sistemi, solunum sistemi, hormonal sistem, sindirim sistemi gibi sistemleri etkileyen ve birçok önemli rahatsızlığa zemin hazırlayan bir hastalıktır.

Bir insana obez diyebilmek için vücudundaki yağ miktarını ve dağılımını tespit etmek gerekir. Bunun için bugün en sık kullanılan yöntem "Vücut Kitle İndeksi' nin hesaplanmasıdır. Beden kitle indeksi (ingilizce body mass index'in baş harflerinden BMI olarak kısaltılmıştır.) kilogram cinsinden beden ağırlığının, metre cinsinden boyun karesine bölünmesiyle hesaplanır.

18.5 kg/m2 altında olanlar zayıf

18.5-24.9 kg/m2 arasında olanlar normal kilolu

25-29.9 kg/m2 arasında olanlar fazla kilolu

30-39.9 kg/m2 arasında olanlar obez(şişman)

40 kg/m2 üzerinde olanlar ileri derecede obez olarak tanımlanırlar.

Obezitenin Nedenleri Nelerdir?

Çok sayıda faktör obezitenin gelişmesine katkıda bulunur.

Kalıtsal faktörler

Fizyolojik faktörler (yaşlanma , gebelik sayısı gibi)

Yaşam biçimiyle ilgili faktörler

(besinlerle fazla miktarda yağ alınması, pasif ve hareketsiz yaşam)

- Psikolojik faktörler (sıkıntı ve üzüntü gibi olumsuz duygulara tepki olarak

yemek yenmesi) Kalp damar hastalıkları, Hipertansiyon, şeker hastalığı,

solunum rahatsızlkıları, eklem rahatsızlıkları ve bazı Kanser türlerine de

yol açabilen obezite mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır

Obezite Hayatı Nasıl Etkiler?

Aşırı vücut yağı birikimi, çok sayıda sağlık problemine yol açarak erken ölüm olasılığını arttırır. BMI değeri 30 ve üzerinde olan obez hastaların çeşitli nedenlerden ölme riskinin, BMI değeri 20-25 olan normal bireylerle karşılaştırıldığında % 50 ila % 100 arttığı belirlenmiştir. BMI değerinin 40'ın üzerine çıktığı morbid obezite ve 50'nin üzerine çıktığı süper morbid obezite durumlarında erken ölüm riski anlamlı şekilde yükselmektedir. Obezite nedeniyle artmış ölüm riski ateroskleroz, kalp krizi ve inme gibi yandaş hastalıklara bağlıdır.Obeziteyle ilişkili diğer hastalıklar diabet, hiperinsülinemi, insülin direnci, obstrüktif uyku apnesi, nefes darlığı, astım atakları, gastro-özofageal reflü hastalığı, bel ağrısı, artrit, koroner hastalıklar, idrar kaçırma, iktidarsızlık ve venöz hastalıklardır.

Obezite Rahatsızlığı Olan Kişiler..

Obezite Bebeklikte Başlıyor!!!

ABD’li Bilim adamlarının 100 obez çocuk ve ergen üzerinde yaptığı araştırmada, bu çocukların yarısından fazlasının 2 yaşından önce, %90’ının ise 5 yaşında bile obez olduklarını belirledi. Bu çocukların dörtte birinin ise 5 aylık olmadan obez oldukları tespit edildi. Hayatının başında hızlı kilo almanın nedeni tam olarak anlaşılamasada buna katı gıdalara erken başlanmasının ve yeterince hareket edilememesinin sebep olabileceği belirtiliyor. Dr. John Harrington araştırmanın doktorlara uyarı olması gerektiğini belirterek, ”Doktorlar tedaviye başlamadan önce tıbbi komplikasyonların ortaya çıkmasını beklemektedirler, oysa bu hastalığın tedavisine komplikasyonlar ortaya çıkmadan başlanılmalıdır” demektedir.

Türkiyede Obeziteye Yaklaşım;

Dünya Sağlık Örgütü'nün 15-17 Kasım 2006 tarihleri arasında İstanbul'da düzenlediği "Avrupa Obezite ile Mücadele Konferansı" sonrası Sağlık Bakanlığı, önemli bir adım atarak 'Avrupa Obezite ile Mücadele Taslak Şartı'nı imzaladı. Böylece obezite ile mücadele için gereken siyasi irade tecelli etmiş oldu. Bugün artık Türkiye'nin birçok yerinde obezlere cerrahi müdahaleler yapılabiliyor. Yalnız uzmanlara göre ameliyatların yapılmasından çok, sürekliliği önemli. Çünkü yapılan cerrahi müdahale sayısı az olursa o merkezin komplikasyonları ve başarı oranı düşük olmaktadır. Sürekliliğin olması için bir merkezde yapılan müdahale sayısının artması lazımdır. Sayının giderek artması hem komplikasyon oranının düşük olmasına hem de burada kullanılan özel malzemelerin daha ekonomik olarak temin edilmesine ve daha rantabl kullanılmasına sebep olacaktır. Süreklilik olmadığı zaman operasyon esnasında kullanılan malzemelerin ihaleleri de yapılamamaktadır. Bir safra kesesi ameliyatı kadar kolay yapılabilen bu uygulamalar ancak ayda 2-3 obeze uygulanabiliyor. Gastric bypass yapılan hastalar bu anlamda daha avantajlı; çünkü mide by-pass'ı mide ameliyatlarında kullanılan malzemeler ilede yapılabilmektedir. Devlet hastaneleri hiç ücret almadan bu pahalı ameliyatları yapmakta oldukça zorlanmaktadırlar. Yalnız, hastaların vücut kitle endeksinin 40'ın üzerinde olması veya 35 ile 40 arasında olanlarda ilaveten bir de hipertansiyon, şeker, uyku-apnesendromu, dizlerde aşırı yüke bağlı oluşan eklem ağrıları gibi sağlık sorunları bulunması gerekiyor. Üç yıldır diyet, ilaç, egzersize rağmen kilo verememiş olma da aranan şartlar arasında.

Obezite Tedavisi Sonrası..

Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Morbid obezite nedeniyle cerrahi olmayan yöntemlerle kilo verme programlarına katılan hastaların neredeyse tamamının, verdikleri kiloları beş yıl içerisinde tekrar aldıkları görülmüştür. Piyasada kilo kaybı sağlamaya yönelik reçeteli ya da reçetesiz satılan bir sürü ilaç bulunmasına rağmen, bunların morbid obeziteyi uzun vadeli tedavi edecek önemli bir rolü bulunmamaktadır. İştah azaltan ilaçlar ancak 15 ile 30 kg kadar kilo vermeye yardımcı olabilmekte, buna karşın bu ilaçların çok ciddi yan etkileri ile karşılaşılmaktadır. Kilo vermeye yönelik çeşitli profesyonel programlar, düşük kalorili diyetler ve fiziksel aktivite arttırıcı yöntemler ile birlikte hastalarda haftada bir ya da iki kilo kaybı gözlenmiştir, ancak bu kiloların neredeyse tamamı yaklaşık 5 yıl içinde tekrar alınmaktadır.