Tiroid Tedavisi İle İlgili Bilinmesi Gerekenler

Boynun ön bölümünde konumlanmış olan tiroid bezi vücudumuz için hayatı bir önem taşımaktadır. Tiroid bezinin normalden az veya fazla çalışması vücutta birtakım problemlere yol açmaktadır. Tiroid hormonunda meydana gelen bir dengesizlik diğer organ ve sistemlerin çalışmasını da etkilemektedir.Tiroid hormonunun normalden az çalışması hipotiroidi, normalden fazla yani aşırı çalışması ise hipertiroididir. Hipertiroidi tedavisinde vücutta fazla üretilen hormonun dengelenmesi gerekmektedir. Bunun için ilaçlardan yararlanılmaktadır.

Tiroid Bezinin Az Çalışmasında Görülen Belirtiler:

• Cilt ve saç kuruluğu
  • Kilo alma
  • Adet düzensizliği
  • Depresyon belirtileri

Tiroid Bezinin Aşırı Çalışmasında Görülen Belirtiler:

• Terleme
  • Çarpıntı
  • Sinirlilik
  • Huzursuzluk
  • İştahın iyi olmasına rağmen kilo kaybı
  • Ellerde titreme
  • Saçların incelmesi ve dökülmesi
  • Adet düzensizliği

Guatr Nedir?

Tiroid bezinin büyümesi hastalığına guatr denmektedir.

Nodülsüz guatrda her iki tiroid bezi de simetrik olarak büyürken, nodüler guatrda tiroid bezinin büyümesinin yanı sıra içinde bir veya daha fazla nodül bulunmaktadır.

Guatr ameliyatı tecrübeli ve işini bilen cerrahlarca uygulandığı sürece sanıldığı gibi korkulacak bir operasyon değildir.

Tirod Nodülü ve Tedavisi

Nodüllerin büyük bir çoğunluğu hiçbir belirti vermemekte ve şikayete neden olmamaktadır. Tiroid nodüllerinin çoğu iyi huyludur. Genellikle hasta veya doktor tarafından tesadüfen fark edilirler. Nadiren nodül içinde kanama olması durumunda ağrıya rastlanabilmektedir.

İyi huylu tiroid nodüllerine müdahale gerekmemektedir. Nodül sadece büyüme ihtimaline karşı belli aralıklarla kontrol edilmektedir.

Tiroid Kanseri ve Tedavisi

Tiroid kanseri nodülden yapılan biyopsinin sonucuna göre saptanmaktadır. Tiroid kanseri 4 tipte görülmektedir. Papiller kanser en sık görülen tiroid kanseri tipidir. Aynı zamanda iyi seyreden ve tedavi edilebilen türde olmaktadır.

Tiroid kanserinin tedavisi cerrahi müdahale ile mümkün olmaktadır. Ameliyat esnasında tiroid bezi tamamen çıkartılmaktadır. Bu sayede hem hastalığın nüksetme riski düşmekte hem de ameliyattan sonra uygulanacak olan iyot tedavisinin etkisi üst seviyelere çıkmaktadır.

Tiroid Ameliyatı

Tiroid ameliyatı hastalığın cinsi ve durumuna göre tek taraflı veya iki taraflı uygulanabilmektedir. Ancak en güvenilir olarak görülen işlem iki taraftaki tüm tiroid dokusunun çıkartılmasıdır.

Tiroid ameliyatı deneyimli cerrahlar tarafından gerçekleştirildiği sürece ses kısıklığı gibi komplikasyonların görülme riski oldukça düşüktür.

İyot Tedavisi

Tiroid bezi ameliyatlarından sonra uygulanan iyot tedavisi, tiroid hücrelerini tahrip etmekte ve büyümelerini engellemektedir.

Tiroid bezinin fazla çalışması sonucunda ortaya çıkan guatr ve Basedow-Graves hastalıklarında iyot tedavisi uygun görülmektedir. Kullanılan radyoaktif iyotu düşük olduğu için de hastanın evine gitmesinde sakınca görülmemektedir.

İyot tedavisinde yan etkiye genellikle rastlanmamaktadır. Bazı hastalarda bulantı veya tükürük bezlerinde geçici iltihaplanmalara rastlanabilmektedir.