Tüp Mide Ameliyatı

Tüp Mide Ameliyatı Nedir?

Tüp mide ameliyatı (sleeve gastrektomi) midenin bir bölgesinin çıkarılması anlamına gelen ve obezite tedavisi amacıyla yapılan bir ameliyattır. Yemek borusu ile birleştiği bölümden, oniki parmak bağırsağının bulunduğu kısma kadar mide dokusu kesilmektedir. Laparoskopik olarak gerçekleştirilen tüp mide ameliyatında kesilen yer tüp şeklindedir. Klasik ameliyatlarda olduğu gibi uzun kesiye gerek olmadan, kapalı bir şekilde ameliyat tamamlanır.

Karın içindeki boşluk herhangi bir zararı olmayan gazla şişirilir. İşlemler bu boşluğa iletilen çubuk biçimindeki cerrahi el aletleriyle gerçekleşir. Midedeki çıkarma işleminin ardından tüp şeklinde kalan midede herhangi bir kaçak ya da sızma olup olmadığını kontrol ettikten sonra doku yapıştırıcı jel kullanılır. Ameliyat toplamda 2 saat kadar sürer.

Ameliyat sırasında midede kubbe gibi olan fundusun çoğu kısmı, alınmaktadır. Fundus, obezite tedavisinde rolü büyük olan bir hormon salgılar. Fundusun alınması, erken doymayı sağladığından, ameliyat sırasında bir kısmı alınır. Fakat hepsinin alınması reflüyü geliştireceğinden, fundusun bir kısmı bırakılır.

Ameliyattan Sonra Zayıflama

Tüp mide ameliyatıyla ilgili en çok merak edilen konulardan biri de ameliyat sonrası kaç kilo verileceğidir. Örneğin boyu 1,80 cm olan ve kilosu da 140 kg olan birinin, ideal kilosu bunun yarısı olan 70 ise; kalan 70 kg fazlalıktır. Operasyondan sonra toplamda 35-40 kilo kadar verebilir.

Kişiler, erken doyma ve açlık kontrolü sayesinde, daha az acıkarak, normalde veremedikleri kiloları rahatlıkla verirler. Çünkü beynin ‘acıkma’ sinyali ameliyat öncesine kıyasla, oldukça azalmaktadır. Kişilerde ise acıktıklarında doyma sınırı da epey düşmüştür.

Bir de midenin küçülmesi sayesinde bir şeyler yendiğinde, gıdalar vücutta hemen ince bağırsaklara geçer. Operasyondan sonra mide ameliyatı olan hastalar hızlı bir şekilde kilo verirler. Çoğunlukla ilk bir yılın sonu verilen kiloların en yoğun olduğu zamandır. İki yılın sonunda ise, verilmesi gereken kilolar tamamlanır.

Ameliyattan sonra küçültülen midenin hacmi 200 mililitredir. Süreç içerisinde midenin hacminde ufak bir miktar artma olabilmektedir. Ancak ameliyat öncesindeki hacmine yeniden ulaşması imkansızdır.

Operasyon Sonrası İyileşme

Ameliyatın ardından sağlık görevlilerinin eşlik etmesiyle, hastalar ilk adımlarını atarak, minik turlar yapmalıdır. Bacaklarda pıhtının oluşmasını önlemek için hareket etmek mutlaka gereklidir. Ameliyat sonrası beslenme programı genelde sıvı gıdalarla gerçekleştirilir. Hastalar ilk gecelerinde hastanede gözetim altında tutulurlar. Hastaneden ayrıldıktan sonra doktorun yazdığı ilaçlar, düzenli şekilde kullanılmalıdır. Eve döndüklerinde, yürüyüş ya da duş almak gibi kişisel aktivitelerini hastalar kendi kendine yapabilirler.

Tüp Mide Ameliyatından Sonra Neler Olur?

Genel obezite operasyonlarıyla kıyaslanırsa, tüp mide ameliyatı riskleri açısından en minimum seviyede olan, düşük komplikasyonlu bir ameliyattır. Tüp mide ameliyatından sonra dengeli şekilde kilo kaybı olması sağlıklıdır. Çok seri halde kilo kaybı olmamasına dikkat edilmelidir.

Komplikasyonlar Nelerdir?

Tüp mide ameliyatından sonra yeniden hastanede yatışı gerektirecek komplikasyonlar olması olasılığı yalnızca yüzde 5 civarındadır. Görülebilecek komplikasyonlar ise şöyle sıralanabilir; Ameliyat sonrası vücudun savunma sisteminde zayıflama ve enfeksiyonlara karşı hassasiyet olması normaldir. Tüp mide ameliyatından sonra olabilecek komplikasyonlar, diğer ameliyatlarla benzerlik gösterir.

1- Tüp mide ameliyatından sonra kanama olması ya da dikiş yerinin kısmi olarak ayrılması gelişebilecek komplikasyonlardan biridir.

2- Karın bölgesiyle ilgili yapılan her ameliyatta olduğu gibi, tüp mide ameliyatında da akciğer embolisi gelişebilir. Önlem olarak, ameliyat öncesinde kan sulandırıcı ilaçlar verilir ve varis çorabı giydirilir. Operasyondan sonra hasta gözlemlenerek, herhangi bir göğüs ağrısı – nefes darlığı olup olmadığı takip edilmelidir. Bazı durumlarda akciğerde bir kısımda sönme olabilir. Böyle bir durumda akciğere fizyoterapi uygulanarak, akciğerin tedavisi sağlanmaya çalışılır.

3- Bağırsaklarla tıkanma yaşanması da karın ameliyatlarından sonra görülebilen bir durumdur. Hasta 24 saat geçtiği halde gaz çıkarmaz ya da dışkı yapmazsa ağrısı başlar. Bunun için hastanın oral yoldan beslenmesi durdurulur. Midesine sonda takılır. Bağırsakların durumu tam bir iyileşme sağlamadan hasta yeniden ameliyat edilemez.

4- Ameliyat sonrası kişilerde reflü şikayeti olabilir. Tüp mide ameliyatlarının yüzde 25’inde ilaç tedavisi gerektirecek reflü görülmektedir. Reflüsü olan kişiler için tüp mide ameliyatı oldukça sıkıntılı olmaktadır, bu nedenle o gruptaki hastalar için tavsiye edilmez.

Uzun vadede karşılaşabilecek sorunlar ise iki türlü olabilir. Birincisi mideden, karın derisine kadar ilerleyebilen fistüllerdir. Eğer karnın içinde gelişen enfeksiyon tam anlamıyla iyileşemezse, fistüller oluşur. Fistül tedavisi mümkündür ancak kesin bir iyileşmezse sağlanamazsa, hastanın yeniden ameliyata girmesi gerekebilir.

İkinci problem ise, midenin kendiliğinden daralması olabilir. Bu komplikasyonun endoskopik yöntemle genişletilmesi mümkündür.

Vücutta Yaşanan Değişimler

Tüp mide ameliyatından sonra, uzun vadede birçok değişim yaşanabilir. Bunlardan biri, vücutta bazı değerlerin eksilmesidir. Bunlar; B vitamini, D vitamini, demir ve folik asit eksikliği olarak sıralanabilir. Ameliyat sonrası hastaların titizlikle, kendilerini takip etmeleri, belirli periyotlarla kan tahlillerini yaptırmaları gerekmektedir.

Tüp Mide Ameliyatından Sonra Beslenme Nasıl Olmalıdır?

Obezite cerrahisinden yararlanarak kilo veren hastaların günlük beslenme programları oldukça önemlidir. Hastalar, mutlaka beslenme uzmanı ile günlük beslenme programını oluşturmalı ve bu programa sadık kalmalılardır.

Ameliyattan sonraki ilk günler, berrak sulu gıdalar yenir. Sonraki 4 ya da 5. gün itibariyle ise çorba, yoğurt, peynir gibi gıdalara geçiş yapılabilir.

Ameliyat sonrası ilk 3 ayda haşlanmış sebzeler ve haşlanmış et, baklagiller ile günlük beslenme programı zenginleştirilir. Ve 3 ayın sonunda ise iyi çiğnemek şartıyla, az yağlı tüm katı gıdalar yenilebilir.

Ameliyat sonrası iyileşme sürecinde, protein alımı çok önemlidir. Üstelik ameliyat sonrası saç dökülmesi ya da kas kütlesi kaybını gidermek için protein alımına ihtiyaç vardır. Ameliyattan sonraki ilk 6 ay içerisinde çok sık saç dökülmesi yaşamak olağandır. Bunun için doktorunuz size ek takviyeler verecektir.

Beslenmede protein ağırlıklı bir program oluşturmak için yenilebilecek gıdalar:

• Yumurtanın beyazı

• Yağsız ya da az yağlı peynir

• Yağsız süt- yoğurt- ayran

• Yulaf ezmesi

• Balık çeşitleri

• Az yağlı ya da yağsız meyveli yoğurt

• Soya ürünleri

• Tavuk, hindi, bonfile, yağsız kıyma

• Baklagiller grubu

Ameliyat nedeniyle hayvansal proteinlerden tiksinme olabilir. Öyle bir durumda mutlaka yerine geçebilecek bitkisel proteinlerden deneyin. Kilo kaybı sürecinde sağlıklı zayıflamak için mutlaka dengeli beslenmeye özen gösterilmelidir.