İrritabl Barsak Hastalığı

İrritabl Barsak Hastalığı halk arasında Hassas Barsak Sendromu olarak adlandırılmaktadır. İrritabl Barsak Hastalığı, mide ve bağırsak sisteminde meydana gelen işlev bozukluğudur. Bu yalnızca kalın bağırsağı değil tüm sindirim sistemini etkilemektedir. Kas ve sinirlerin hassaslaşmasına neden olduğundan, özellikle yemek yerken ve yemek sonrasında kramp ve ishal gibi rahatsızlığa yol açmaktadır.

İrritabl Barsak Hastalığı nüfusun yaklaşık %20’lik oranında görülen, hafif veya ağır şiddette yaşanan bir sorundur. Kişilerin sosyal yaşamlarını oldukça etkiler ve yaşam kalitesini düşürür. Hassas Barsak sendromu kadınlarda daha sık rastlanan bir durumdur. İrritabl Barsak hastalığı 20 ila 30 yaşlarında ortaya çıkmakta ve uzun bir zaman devam edebilmektedir. Hassas Barsak sendromunun ortaya çıkış sebebi çoğunlukla yaşanan bir bağırsak enfeksiyonuna bağlı antibiyotik kullanımı olarak belirtilmektedir.

Hastalığın Belirtileri Nelerdir?

İrritabl Barsak Hastalığının belirtileri kişinin ne yediğine, ne kadar yediğine ve kadınların regl dönemine göre değişkenlik gösterebilmektedir. Bu yüzden hassas barsak sendromu bulunan hastaların ortaya çıkan belirtilerin ne zamanlarda artış gösterdiğini iyi bir şekilde takip etmesi gerekmektedir. İrritabl Barsak sendromu belirtileri şu şekilde sıralanmaktadır;

• İshal

• Kabızlık

• Karında baskı, şişlik ve gerginlik

• Bulantı

• Karın ağrısı

• Dışkılama sıklığında meydana gelen değişkenlik

• Dışkı kıvamının değişmesi

• Dışkı çıkışında ağrı, ani dışkılama ve iç çamaşırında kirlenme olması

• Dışkı ile birlikte mukus ya da sümüksü yapı

Hassas Barsak sendromu yaşayan hastalarda aşağıdaki şikâyetlere de sıkça rastlanmaktadır;

• Depresyon

• Uykusuzluk

• Anksiyete Bozukluğu

• Kronik Yorgunluk

• Yumuşak doku Romatizması ( Fibromiyalji)

• Migren

Sebebi Nedir?

Kalın barsak yaklaşık 1,5 metre uzunluğundadır. Kalın barsağın görevi ise, ince barsaktan gelen su ve tuzu emmektir. Her gün 2 litreye yakın madde, ince barsaktan kalın barsağa girerek su ve tuz emilene kadar burada kalır. Madde dışkı olarak tuvalete gitme ihtiyacı hissettirene kadar kalın barsakta depolanır. Kalın barsak hareketi ise sinirler ve hormonlar tarafından kontrol edilerek, kalın barsakta bulunan dışkıyı rektuma iter. Her gün kalın barsakta meydana gelen güçlü kasılmalar ise dışkılamaya ve barsak hareketlerine yol açmaktadır.

İrritabl Barsak hastalığının temel nedeni ise stres olarak belirtilmektedir. Buna bağlı olarak hassas barsak sendromu yaşayan hastalar stresle birlikte var olan belirtileri daha şiddetli yaşamaktadır. Bu yüzden İrritabl Barsak hastalığında, hastaların kalın barsakları oldukça hassas ve ufak uyarılara bile güçlü tepkiler veren bir duruma gelmektedir. Barsakta bulunan gaz, yemek yemek veya midedeki şişkinlik, hassas barsak sendromu yaşayan kişilerde aşırı tepkilere neden olur. Bunun dışında süt ürünleri tüketmek, çikolata veya alkol tüketmek bu hastalarda hemen kabızlığa neden olmaktadır. Özellikle kadınların adet dönemlerinde artan üreme hormonları sebebiyle hassas barsak sendromu belirtilerinde artış olmaktadır.

Nasıl Teşhis Edilir?

Hassas Barsak sendromunun teşhis edilebilmesi için, öncelikle hastada farklı bir rahatsızlık olup olmadığı kesinleştirilir. Daha sonra hastada var olan belirtiler tamamıyla tespit edilir. Doktor tarafından yapılan fiziksel muayene ile hastadan birtakım laboratuar testleri istenir. Bu testler arasında kanama olup olmadığını anlamak için dışkı örneği, röntgen ve gerekli görüldüğü takdirde kolonoskopi de bulunmaktadır.

İrritabl Barsak Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?

İrritabl barsak hastalığı kişilerin sosyal yaşamlarını olumsuz yönde etkileyen bir hastalıktır. Fakat bu hastalıkta ilaçla tedavi tamamen sorunu çözmede değil, var olan belirtilerin giderilmesi için kullanılmaktadır. Bunun yanı sıra her ilaçta olduğu gibi hassas barsak sendromunu hafifletmek için kullanılacak olan ilaçlarda bir takım yan etkiler bulunmaktadır. Dolayısıyla ortaya çıkan yan etkiler, hastayı hassas bardak sendromundan daha çok etkiliyorsa mutlaka doktoruna bu konuda başvurmalıdır.

Bu yüzden uzmanların İrritabl Barsak Hastalığı için uygun gördüğü tedavi şekli, beslenme alışkanlıklarının değiştirilmesi ve sindirimi zor yiyeceklerden uzak durulması şeklinde olacaktır. Bunun yanı sıra şikâyetleri hafif olan hastaların doğal tedavi yöntemleri tedavi olabilmektedir. İrritabl Barsak hastalığı için önerilen diğer tedavi yöntemleri ise şu şekilde sıralanmaktadır;

• Probiyotik: Özellikle Lactobacillus ve Bifidobacterium gibi probiyotikler, sindirim sistemimizde bulunan mikroorganizmalardır. Yapılan araştırmalarda bazı probiyotiklerin şişkinlik, karın ağrısı ve gaz gibi hassas barsak sendromuna oldukça iyi geldiği tespit edilmiştir.

• Nane Yağı: İrritabl Barsak Sendromunun tedavisinde sıkça tercih edilen doğal ürün Nane yağıdır. Nane yağı kapsül formunda kullanılır ve genellikle şişkinlik, gaz ve karın ağrısı gibi belirtilerin azaltılmasında oldukça etkilidir. Her ne kadar doğal bir ürün olsa da, nane yağı kapsüllerinin mutlaka doktor tavsiyesiyle kullanılması oldukça önemlidir.

• Hipnoterapi: Yapılan bilimsel araştırmalarda, hipnoterapinin İrritabl Barsak Semptomlarını yönetmede oldukça faydalı olduğu tespit edilmiştir. Özellikle Hassas barsak sendromuna bağlı olarak oluşan depresyon, anksiyete ve ağrıların hipnoterapi yöntemiyle ciddi oranda azaldığı görülmüştür.

• Akupunktur: Akupunktur tedavisinin, hassas barsak sendromu yaşayan kişilerde faydalı olduğu görülmekle birlikte, kesin olarak tedavi yöntemi olarak bildirilmemiştir.