guatr tedavisi

Guatr Tedavisi

Tiroid bezi hastalıkları arasında günümüzde en sık yaşanılan problem guatrdır. Tiroid bezi boynun ön kısmında bulunan ve insanın tüm metabolizma aktivitesini etkileyen tiroid hormonuna salgılamaktadır. Tiroid hormonunun az ya da çok salgılanması ile açığa çıkan guatr problemi mutlaka tedavi edilmesi gereken ciddi bir problemdir.

Guatr Nedir?

Guatr; tiroid bezinin büyümesi olarak tanımlanmaktadır. Bu probleme neden olan faktörler aşağıdaki şekilde tanımlanmaktadır;

- Tiroid bezinde kanser oluşumu

- İyot eksikliği yaşanması

- Tiroid bezinin normalden fazla ya da az çalışması

- Tiroid bezinde oluşan nodüller

- Tiroid bezinin iltihaplanması

Guatr Belirtileri Nelerdir?

Tiroid bezinin herhangi bir neden ile büyümesi guatr olarak tanımlanmaktadır. Guatr problemi yaşayan hastalar birtakım şikayetler yaşamaktadır. Günlük yaşam konforunu olumsuz etkileyen bu şikayetler aşağıdaki şekilde sıralanabilmektedir;

- Öksürük

- Boyunda şişlik

- Boyunda ve boğazda ağrı

- Tiroid hormonun fazla salgılanması sonucunda; baş ağrısı, çarpıntı, bulantı, kusma ve ishal ile birlikte baş dönmesi ve sinirlilik gibi belirtiler

- Tiroid hormonunun az salgılanması sonucunda; kilo alma, kabızlık, halsizlik, ciltte kuruma ve saç dökülmesi gibi belirtiler yaşanabilmektedir.

Guatr Problemi Kimlerde Görülür?

Yapılan araştırmalar sonucunda guatr probleminin risk faktörleri belirlenmiştir. Bu araştırmalar sonucunda kadınlarda guatr çok daha fazla gözlemlenmektedir. Aynı zamanda radyasyona maruz kalan (genellikle radyoterapi gören), lityum içeren ilaçları kullanan ve sigara tüketenler insanlarda çok daha sık görülmektedir.

İnsanın hormonal dengesi üzerinde yaşanılan coğrafyaların ve tüketilen besinlerin de etkisi bulunmaktadır. Bu bağlamda guatr probleminin en sık görüldüğü bölgeler; Doğu Karadeniz ve Doğu Anadolu bölgeleridir.

Guatr probleminin başlıca risk faktörleri şu şekilde sıralanabilmektedir;

- Sigara tüketimi

- Bağışıklık sistemi bozukluğu yaşayan kişiler

- Gebelik ve manopoz dönemleri gibi hormonal değişimlerin yoğun olduğu süreçler

- Çeşitli ilaçların kullanımı

- Genetik faktörler

Guatr problemi halk arasında iç guatr, dış guatr ve zehirli guatr olarak ayrılmaktadır. Bu sınıflandırma aşağıdaki gibi açıklanmaktadır;

İç Gautr

Tiroid bezinin büyümediği ancak hormon dengesizliği yaşanması durumunda açığa çıkan guatr problemi iç guatr olarak tanımlanmaktadır.

Dış Guatr

Dış guatr problemi; boyunda şişlik oluşturan ve muayene sırasında fark edilmesidir.

Zehirli Gautr

Tiroid bezinin normalden fazla tiroid hormonu salgılaması olarak

Guatr Tedavisi

Guatr probleminin tedavisi sürecinde nitelikli tanı ve tedavi planlaması oldukça önemlidir.

Guatr Tedavisinde Tanı Süreci

Günümüzde guatr tanısı; fizik tedavi, kan tetkikleri ve çeşitli radyolojik görüntülemeler sayesinde konulmaktadır. Guatr probleminin tanısında; ultrason, röntgen, sintigrafi ve ihtiyaç duyulması durumunda ince iğne biyopsisi uygulanmaktadır.

Gautr Tedavisinde Planlama

Her sağlık probleminde olduğu gibi guatr probleminin tedavisinde de kişiye özel bir tedavi planlamasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu süreçte hastanın sağlık öyküsünün, uygulanan fizik tedavi ve tetkiklerin değerlendirilmesi üzerine tedavi planlaması gerçeleştirilmektedir. Guatr tedavisinde günümüzde 3 farklı yöntem uygulanmaktadır;

- İlaçla tedavi

- Radyoaktif iyot tedavisi

- Cerrahi tedavi

Guatr tedavisinde tedavi sürecinin başarılı bir şekilde sonuçlanması için alanında uzman bir doktor tercihi yapılmalıdır. Bununla birlikte guatr ameliyatı olacak hastaların gerekli önlemleri alması ve ameliyat sonrası iyileşme sürecini nitelikli birşekilde yaşaması büyük önem taşımaktadır.